Elementi komunikacije su:
1. Pošiljalac (izvor) poruke – onaj koji šalje poruku
2. Primalac poruke
– onaj koji poruku prima, bilo pasivno ili aktivno
3. Kanal kojim se
poruka prenosi (slušni, vidni, taktilni)
4. Poruka koja se
prenosi (misli, osećanja, potrebe…)
5. Šum ili buka –
sve što ometa komunikaciju ili je sprečava
6. Povratna informacija (fidbek) – informacija koja ide od primaoca poruke i pokazuje kako je
poruka protumačena i prihvaćena, kakav je uticaj imala na primaoca.
Interakcija
(međudejstvo) sastoji se u prenosu i pravilnom razumevanju poruke. Šum ometa
komunikaciju i nemoguće ga je u potpunosti ukloniti, ali se može smanjiti.
Jedna od najvažnijih veština u komunikaciji je sposobnost da se prepoznaju
različite vrste šumova i razviju načini kako se sa njima nositi.
Šum se može pojaviti:
-
pri
oblikovanju poruke (npr: nerazgovetan govor, dvosmislena poruka, nejasne reči…)
-
prilikom
njenog prenosa (gubitak delova poruke, drugi zvuci koji se mešaju…)
- kod
primanja poruke (nedostatk pažnje primaoca, njegova preopterećenost, pogrešno
tumačenje…)
Postoje različiti tipovi šumova:
-
Fizički šum –
smetnje koje se nalaze izvan pošiljaoca i primaoca,; npr: buka automobila,
mašina, prejaka ili preslaba svetlost, jak vetar…
-
Fiziološki šum –
smetnje, prepreke koje se nalaze unutar pošiljaoca ili primaoca poruke;
npr:problemi sa vidom ili sluhom, gubitak pamćenja, umor…
-
Psihološki šum –
kognitivne(saznajne) i emocionalne prepreke, smetnje; npr: predrasude
pošiljaoca ili primaoca, pogrešna očekivanja, mentalna krutost i zatvorenost,
zaljubljenost, depresija…
-
Semantički šum –
pridavanje različitog značaja od strane pošiljaoca i primaoca; npr: sagovornici
govore različitim jezikom, ista reč ima različito značenje u nekim delovima
zemlje.
Važnu veštinu efikasne komunikacije čini sposobnost “čitanja”
povratnih informacija i prilagođavanje poruke na osnovu dobijenog fidbeka (povratne
informacije). Povratne informacije se mogu javiti u najrazličitijim oblicima –
od smeška ili mrštenja, klimanja glavom, do odgovaranja rečima ili promenama
ponašanja.
Razlikuje se pet
dimenzija povratnih informacija:
A) POZITIVNE – NEGATIVNE
Pozitivne
povratne informacije govore pošiljaocu da je njegova poruka dobro primljena i
da nastavi komunikaciju na isti način (smeškanje, glimanje glave…)
Negativne
povratne informacije govore pošiljaocu da nešto nije u redu i da je potrebno
nešto promeniti u načinu komunikacije (pošiljaoc vikne:”Šta?!!, namršti se…)
B) USMERENE NA OSOBU – USMERENE NA
SADRŽAJ PORUKE
Kod
povratnih informacija usmerenih na osobu komentarišemo osobu: “Baš si mi
draga”, “Deluješ mi uznemireno”…)
Kod
povratnih informacija usmerenih na sadržaj komentarišemo sam sadržaj poruke:
“To je dobar argument”, “Reci mi ponovo tu adresu.”…
C) NEPOSREDNE – ODLOŽENE
U
direktnoj komunikaciji među ljudima (licem u lice, tel. razgovor) povratne
informacije se gotovo uvek javljaju neposredno, odmah nakon što je poruka
poslata.
U
drugim oblicima komunikacije (službeni dopis, mejl, poruke…) povratne
informacije često mogu biti odložene, jave se tek nakon određenog vremena.
D) SLABO KONTROLISANE – VISOKO
KONTROLISANE
Kod
slabo kontrolisanih povratnih informacija reakcije primaoca poruke su spontane
i iskrene, što često može biti problem, ukoliko su to negativne reakcije (bes,
razočaranost, prezir…).
Visoko kontrolisane povratne informacije su
pažljivo osmišljene. Da bi osoba mogla da kontroliše svoje povratne informacije
mora imati dobru kontrolu nad emocijama i njihovom ispoljavanju.
E) PODRŽAVAJUĆE – KRITIČKE
Podržavajuće
povratne informacije potvrđuju vrednost pošiljaoca, podržavaju njegov način
gledanja na svet i njegovu sliku o sebi: “Sviđa mi se kako razmišljaš.”, “Dobro
si postupila.”.
Kritičke
povratne informacije se odnose na naše negativno prosuđivanje nečijeg
ponašanja, dela, osobe...:”To ti ne valja.” “Ti ovo zoveš ručkom?”.
Svaka povratna informacija je
kombinacija svih navedenih dimenzija!
Povratna
informacija ne mora biti ili kritička ili podržavajuća. Dobra povratna
informacija sadrži i jedno i drugo. Osoba će najbolje prihvatiti našu
dobronamernu kritiku ako je damo na sledeći način:
1. POHVALA- počnite pozitivno, s nekom
konkretnom stvari koju je osoba dobro uradila,
2. KRITIKA/PITANJE – kad hoćete da
ukažete na ono što nije bilo dobro, budite vrlo konkretni i naglasite da je to
vaš utisak. Prigovor možete zameniti pitanjem kojim tražite da vam se pojasni
ili kojim proveravate svoj utisak.
3. SUGESTIJA – predlog za poboljšanje
upakujte sa: “Ja bih u toj situaciji pokušala…”.
Нема коментара:
Постави коментар