Dodaci - VEŽBE



    EMPATIJA


Vežba I

U navedenim primerima pronađi koji odgovor predstavlja reagovanje sa empatijom. Rešenja se nalaze na dnu strane.

1. Milicu je upravo ostavio momak koji joj je bio vrlo drag. Vi joj govorite:
    a) Ma nije on jedini. Prebolećeš.
    b) Hajde da se napijemo.
    c) I meni se to dogodilo. Da ti ispričam šta je bilo?
    d) Ne znaš ti šta su problemi. Videćeš kada dođeš u moje godine.
   e) Kako si? Šta bi ti sada prijalo? Ako procenite da bi joj prijalo, dotaknete joj ruku, rame u znak podrške.

Резултат слика за tešiti drugaricu
   
2. Petar je dobio još jednu jedinicu iz matematike. Deluje zabrinuto. Vi ga tešite:
    a) Nije do tebe. Profesorka te je uzela na zub.
    b) Deluješ mi zabrinuto. Mogu li ti nekako pomoći?
    c) Uči i sve će biti u redu.
    d) I ja sam tako imao jedinicu iz biologije.

                                                      Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за loÅ¡a ocena

3. Drugarica iz razreda boji se igle, a na sistematskom treba da dobijete vakcinu. Govorite joj:
    a) Pih, pa nisi beba da se bojiš igle.
    b) Ne boj se, to je kao kada te komarac ujede.
    c) Biću uz tebe. Mogu li nešto da učini, da makar ublažimo strah?
    e) Joj i ja se bojim igle. Prošli put sam pala u nesvest i strašno je bolelo.

                                                        Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за vakcina

4. Momak je vidno ljut na devojku, jer ona opet kasni na sastanak. Ona mu na njegovo prebacivanje odgovara:
    a) Pa kasnim samo 20 minuta. Što se bezveze ljutiš?
   b) Vidim da si ljut. I imaš pravo. Izvini. Nisam namerno. Sledeći put ću se potruditi da dođem na vreme.
   c) Šta se ti stalno ljutiš? Kao da ti nikada ne kasniš. A kad si prošli put zakasnio...?
   d) Ćutite i puštate da viče na vas. Krivi ste.

                                                              Vežba II


Pred Vama se nalzi nekoliko situacija iz života. Razmislite o njima. Kako biste reagovali kada bi ste se našli kao posmatrač u tim situacijama? Kako bi izgledalo kada biste reagovali sa empatijom?

 1.    Dete je palo i povredilo se. Plače. 
 2.  Prilikom odgovaranja drug iz razreda se blokira i dobije lošu ocenu. Ljut je i potišten.
 3.   Majka je došla iz komšiluka i potrešena je tračevima koji kruže o njoj.  
 4.  Prijatelјica je nervozna. Čeka da joj se momak javi, a on nikako to da uradi.
 5.  Vaš  prijatelј  je saznao da mu je devojka trudna.
 6.  Osoba pored vas na ulici saplete se i padne.
 7. Drug iz razreda je na odmoru imao neprijatost. Učenici iz drugog odelјenja su ga ismevali i ponižavali, a on nije znao kako da se odbrani.
 8.  Sestra je lјuta na vas jer ste joj, opet, bez pitanja uzeli neku njenu stvar.


                                              Резултат слика за empatija



Rešenja  vežbe I:  1-e;  2-b;  3-c;  4-b.





  AKTIVNO SLUŠANJE


        Pred tobom se nalaze opisi nekih ponašanja. Tvoj zadatak je da ih razvrstaš u dve kategorije. U jednoj kategoriji treba da se nađu ponašanja koja se odnose na aktivno slušanje, a u drugoj kategoriji ona ponašanja koja pokazuju da nas osoba ne sluša ili nas površno sluša.

        Rešenja se nalaze na dnu strane.

                                             Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за not listening

1. Govor tela – gleda nas u oči, telo je blago nagnuto ka nama;
2. Ništa ne pita ili monotono ponavlja neke reči (Da, da, mhhh, dobro, dobro...);
3. Daje savete ne uzimajući uobzir poziciju sagovornika (nema decentracije) ili odbija da učestvuje (Ne znam ja šta ćeš, Nemam ja ništa stim...);
4. Autentična, prava, istinska zainteresovanost – sagovornik pokazuje da mu je stvarno stalo, posvećuje vreme i pažnju razgovoru;
5. Parafrazira i sumira (ponavlja ono što je čuo drugim rečima, izdvaja bitne delove, pokušava da definiše suštinu problema);
6. Sagovornik ne vrši odabir onoga što mu govorimo, bavi se onim što se dogodilo, a ne svojim tumačenjem događaja;
7. Govor tela – ne gleda nas u oči ili često skreće pogled, telo kao da se sprema da ode, radi nešto drugo;
8. Slušalac postavlja pitanja želeći da bolje razume situaciju;
9. Lažna zainteresovanost – govori: Da, da, samo ti nastavi, slušam pažljivo, a pri tome radi nešto drugo;
10. Sagovornik čuje samo one delove koji su njemu interesantni, a ostale odbacuje ili umanjuje njihov značaj; 
11. Pomaže osobi koja govori da bolje prepozna i razume svoje potrebe i osećanja i da ih iskaže; podržava je;
12. Negira ili umanjuje značaj osećanja i potreba onog koji govori (Ma to nije važno. Nećeš valjda zbog toga da se nerviraš. To su gluposti);
13. Pruža konstruktivnu podršku (ako uopšte i daje savet, daje ga pokušavajući da sagleda poziciju sagovornika, a ne polazeći od sebe); 
14. Prebacuje pažnju na sebe (A da čuješ kako je meni bilo...; E i ja sam to prošao -  i krene da priča o sebi.
                                          Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за good communication


Rešenje vežbe:
          Aktivno slušanje:     1,4,5,6,8,11,13


          Površno slušanje / neslušanje:    2,3,7,9,10,12,14




ASERTIVNOST - SAMOPOUZDANO REAGOVANJE

                                                         Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за agresivno pasivno i asertivno ponaÅ¡anje


        Razvrstaj sledeće opise ponašanje u tri kategorije: u one koje se odnose na pasivno, povlačeće ponašanje i osobe, na one koje se odnose na agresivno ponašanje i osobe i na one koje se odnose na asertivno, samopouzdano ponašanje i osobe.

1. Neadekvatno iskazuju osećanja i mišljenja.
2. Bore se za svoja prava bez galame, svađe.
3. Odlučuju za sebe.
4. Osećaju se povređeno, nezadovoljno, anksiozno, jer ne zadovoljavju svoje potrebe.
5. Postižu ciljeve na račun drugih.
6. Ne poštuju svoje potrebe; popuštaju pred tuđim zahtevima.
7. Odlučuju i za sebe i za druge.
8. Stalno zahtevaju, okrivljuju i naređuju.
9. Dopuštaju da drugi donose odluke.
10. Direktno i otvoreno iskazuju svoja mišljenja i osećanja.
11. Imaju visoko samopoštovanje i realnu sliku o sebi.
12. Ne iskazuju svoja osećanja iskreno i direktno; često i prećute.
13. Imaju nisko samopoštovanje; omalovažavaju se; nemaju realnu sliku o sebi.
14.  Preuzimaju inicijativu u odnosima s drugima.
15. Ne poštuju prava i potrebe drugih ljudi.
16. Ne preuzimaju odgovornost za svoja dela.
17. Poštuju i svoja i tuđa osećanja i potrebe.
18. Stalno se izvinjavaju.
19. Dopuštaju da budu iskorišćeni.
20. Iskorišćavaju druge; nemaju realnu sliku o sebi.
21. Preuzimaju odgovornost za svoja dela. 


                                Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за agresivno pasivno i asertivno ponaÅ¡anje


Rešenje:
    Agresivno ponašanje i osobe : 1,5,7,8,15,16,20
    Asertivno ponašanje i osobe:  2,3,10,11,14,17,21
    Pasivno ponašanje i osobe:  4,6,9,12,13,18,19


TIPOVI ASERTIVNOSTI



                                          Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за pas i mačka slike

Vežba I

Pred Vama se nalazi trideset rečenica. Vaš zadatak je da prepoznate o kojim tipovima asertivnosti se radi u svakoj rečenici.

   1.   Hvala, ne bih bombonu, na dijeti sam. Ne želim bombonu. Neću da uzmem bombonu. Prestanite da navaljujete.
   2.     Ako ne prestaneš tako da mi se obraćaš, prekinuću vezu.
   3.       Ne odgovara mi da se sutra nađemo.
   4.      Smetaju mi jaki zvuci. Molim te, utišaj TV.
   5.      Ne slažem se da je to jedini način da rešimo ovu situaciju. Mislim da postoje i druga rešenja.
  6.   Želim da dobijem dobru ocenu, a učenje mi ne ide i to me čini jako nervoznom. Pomozi mi s učenjem, molim te.
  7.  Mislim da tvoj predlog neće dovesti do rešenja. Ja mislim drugačije. Hajde da još jednom razmotrimo prednosti i mane.
   8.    Ako i dalje nastaviš da me ometaš, prijaviću te nastavniku.
   9.      Izvinite, sada je na mene red.
  10.   Kad tako rasipaš novac, zabrinem se hoćemo li imati dovoljno, a volela bih da se osećam sigurnije, pa te molim da pažljivije trošiš.
  11.   Plaši me kada govoriš o tome. Molim te, nemoj više.
  12. Sada učim, ne mogu sada da razgovaram, čućemo se kasnije. Rekla sam ti da učim, nemam vremena za razgovor. Prekini da me zoveš. Zvaću ja tebe kada završim.
  13. Unervozim se kada me tako gledaš. Prestani.

  14  Ne mogu sada da ti pozajmim knjigu. Moći ću sutra. Danas meni treba knjiga. Danas nećeš dobiti knigu.
   15.Budeš li još jednom zakasnila, mi smo završili.
  16. Rekla si da ćeš pare doneti u ponedeljak, a nisi. Mogu li da računam na tebe za kupovinu tog poklona ili da to uradim sama?
   17. Ostavi i meni parče. Nemoj sve da pojedeš.
  18.  Kad me optužuješ za sve i svašta, osećam se ogorčeno. Želim da rešimo problem, pa te molim da preuzmeš svoj deo odgovornosti.
  19. Obećala si da više nećeš kriti informacije o lošim ocenama, ali si to opet uradila. Od sada, idem svake nedelje u školu da proverim stanje.
   20.  Molim te, napravi malo mesta i za mene, da sednem.
  21.  Polaskana sam, ali radije bih u ovom periodu bila sama. Sigurna sam, ne želim momka. Neću da budem sa tobom.
   22.  Dekoncentrišu me tvoji komentari. Sačekaj da završim, pa onda komentariši.
  23. Kad se tako ljubazno i slatko obraćaš mojoj drugarici, postajem ljubomorna. Volela bih da ti verujem, pa pripazi na svoje ponašanje.
   24.  Hvala, ali ne bih mogla sada da kupim vaš proizvod. Ne treba mi vaš proizvod. Neću da ga kupim.
   25. Ako me opet budeš ismevao, više ti ništa neću poveriti.
   26.  Napraviš li još jednu grešku, bićeš kažnjen.
   27.  Uopšte se ne slažem s tvojim mišljenjem da smo mi slabiji pol. Bolje da prekinemo s ovom temom, posvađaćemo se.
  28. Kad se setim kako nam je nekad bilo lepo, rastužim se. Imam potrebu da opet budemo bliski, pa te molim da se i ti potrudiš da nam ovo uspe.
   29. Jako se zabrinem kada mi se dugo ne javljaš. Molim te, javi se.
   30. Dodaj loptu malo i meni. I ja sam deo tima.

A -  ja poruke      B-  bazična asretivnost      C-  eskalirajuća asertivnost       D – ugovorna opcija
                          E-   konfrontativna asertivnost               F-  empatička asertivnost

  
                                Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за pas i mačka slike

                     

Rešenje vežbe I:

ja poruke: 6,10,18,23,28
bazična asertivnost: 3,9,17,20,30
eskalirajuća asertivnost: 1,12,14,21,24
ugovorna opcija: 2,8,15,25,26
konfrontativna asertivnost: 5,7,16,19,27
empatička asertivnost: 4,11,13,22,29


Vežba 2


        U  sledećim problematičnim situacijama odreagujte asertivno. Zapišite kako bi to izveli sa bazičnom asertivnošću, empatičnom asertivnošću, ja porukom, ugovornom opcijom, konfrontativnom asertivnošću i eskalirajućom asertivnošću. 

1.Voziš se u kolima. Vozač je prekoračio dozvoljenu brzinu. To te plaši.
2. Vaša drugarica često kasni. Sad Vam je već dojadilo.
3. Drug Vam je seo na mesto na kojem Vi obično sedite.
4. Neko se uporno šali na Vaš račun. Vama to počinje da smeta.
5. Kupujete majicu u prodavnici. Prodavačica je prilično navalentna i to Vas nervira.
6. Vaš momak/devojka često flertuju s drugima. Vama to, naravno, smeta.
7. Jedna osoba iz škole širi neistinite i ružne priče o Vama.
8. Drug Vas često fotografiše i Vaše slike, bez dozvole, kači na Instargram. Vama se to uopšte ne dopada.




                                       Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за jež i pas




Uzroci sukoba


Pred Vama se nalaze različite situacije. Vaš zadatak je da odredite koji su uzroci sukoba u datim primerima.
                                         Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за svaÄ‘e

1.      Čuli ste da Vas komšinica ogovara. Niste proverili da li je to tačno, već ste je odmah napali.
2.     I Vama i drugarici sviđa se isti momak.Ni jedna neće da se povuče. Kreću sukobi među Vama.
3.   Vi(kao devojka) mislite da su svi muškarci “svinje”, a drug iz razreda misli da su sve žene prevrtljive i lažljive. Među Vama vlada velika netrpeljivost.
4.    Drugarica iz razreda Vam je rekla da je u obližnjem gradu veliko sniženje patika. Otišli ste tamo i saznali da je sniženje bilo prošlog vikenda. Ljuti ste na drugaricu.
5.  Nekoliko vas, dobrih drugova, konkuriše na jedno radno mesto. Samo je jedan dobio posao. To izaziva negativne emocije i odnos među Vama se kvari.
6. Stariji brat grdi mlađeg zbog loših ocena. Mlađi brat se buni :”Šta ti meni držiš predavanje? Nisi ti meni ni otac, ni majka. Oni mi ništa ne kažu, a ti se petljaš u ono što te se ne tiče”.
7.  Vi želite na ekskurziju u Španiju, a neki drugovi žele u Poljsku. U sukobu ste zbog toga.
8. Roditelj je pričao sa Vašim odeljenskim starešinom. Rekao je da ste lenji i neodgovorni. Povređeni ste i pitate starešinu da li zaista tako misli o Vama. Od njega saznajete da je rekao da zabušavate kada su dužnosti redara u pitanju, a da ste u svakom drugom pogledu učenik za primer. Shvatate da je roditelj  izvukao priču iz konteksta i malo je “doterao”.
9.  Vi želite da putujete na more kolima (volite da razgledate pejzaže, a i plašite se aviona). Brat hoće da idete avionom (on želi da stigne što je brže moguće). Nikako da se dogovorite.
10. U jednoj školi nije najjasnije definisano ko i kada treba da se bavi lakšim prekršajima učenika. Zato među nastavnicima, stručnim saradnicima  i direktorom vlada loša atmosfera, nezadovoljstvo, zameranje.
11.  Vi smatrate da siromašnima treba pomagati, aVaš drug ih prezire i smatra da ih treba ostaviti bez ikakve pomoći. Prepirete se zbog toga.
12.  Morate da komunicirate sa kolegom u vezi zajedničkog projekta. On Vas kulturno izbegava, a posao trpi. To Vas sve više ljuti i ulazite u konflikt.
13.   U vezi ste. Želite ljubav i nežnost, a Vaš momak želi samo seks. Svađate se.
14.  Prirpadnik ste nacionalne manjine u zemlji u kojoj živite. Vaš komšija ima loše mišljenje o pripadnicima Vašeg naroda i to ispoljava i prema Vama (stavlja Vas sve u isti koš). To, naravno, dovodi do sukoba
15.  Vaša sestra misli da su homoseksualci sasvim normalne osobe i nema ništa protiv njih. Vi smatrate da oni nisu normalni i da ih treba uništiti. Razvija se žustra rasprava.

                                        Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за svaÄ‘e 
Rešenje:

Konflikt zbog informacija: 1,4, 8, 12
Konflikt zbog interesa: 7, 9, 13
Konflikt u odnosima: 3, 14
Konflikt zbog resursa: 2, 5
Konflikt zbog vrednosti: 11, 15
Strukturalni konflikt: 6, 10


                                  Različiti pristupi konfliktnim situacijama

Popuni tabelu:


Tradicionalni pristup
Pozitivni/razvojni   pristup
povlačenje ili izbegavanje
popuštanje ili prilagođavanje
nadmetanje   ili takmičenje
kompromis
o čijem inte-resu osoba
vodi računa





koje su prednosti






koji su nedostaci






koji su uzroci











                                                Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за borba petlova

 Rešenje:


Tradicionalni pristup
Pozitivni/razvojni   pristup
povlačenje ili izbegavanje
popuštanje ili prilagođavanje
nadmetanje   ili takmičenje
kompromis
o čijem inte-resu osoba
vodi računa

ni p svom, ni o tuđem

o tuđem 

o svom

i o svom i o tuđem

i o svom i o tuđem
koje su prednosti

 nema sukoba, vlada zatišje
neko vreme je sačuvan mir, makar prividno 
 osoba sa ovim stilom dobije šta želi
 obe strane zadovolje, donekle, svoje potrebe
 obe strane dobiju ono što žele; nema nerešenih stvari i nezadovoljstva
koji su nedostaci

 problem ostaje, a kasnije ga je još teže rešiti
 osoba koja popušta trpi, nezadovoljna je i može u nekom momentu burno reagovati
 osoba koja se povukla u korist one koja se takmiči, povući će se i emotivno iz odnosa; odnos je pokvaren, nema ravnoteže
 i jedna i druga strana ostaju delom nezadovoljene, što može dovesti, kasnije, do ponovnog sukoba
 ako postoji nekakav nedostatk kod ovog pristupa, onda je to što je njega najteže izvesti, najteže ga je postiči. Traži da obe strane u sukobu budu zrele osobe.
koji su uzroci


apatija, nezaintere- sovanost za temu
 nesigurnost u sebe, manjak samopouzdanja
 uverenost u svoj stav ili bahatost i sebičnost kao crte ličnosti
 spremnost da se u sukobu uvaži druga strana, ali nedovoljno razvijene veštine da se postigne potpuno zadovoljstvo obe strane
 zrela, zdrava, odrasla ličnost sa demokratskim stavom prema drugima i razvijenim komunikacijskim veštinama


                       

Резултат слика за pomirenje


Svađe


Označite u tabeli u kojoj meri se date izjave odnose na Vas i Vaše ponašanje. Uporedite svje odgovore sa lekcijom Svađe i vidite koliko se dobro i konstruktivno snalazite u njima, a koliko još treba da radite na svojim komunikacijskim veštinama. 


uvek se tako ponašam
uglavnom se tako ponašam
neodlučan sam
u glavnom se  tako ne ponašam
nikad  se tako ne ponašam
1.Kada se sa nekim posvađam,  važno mi je da se zna ko je prvi počeo.





2.Tokom svađe vičem, galamim, psujem.





3.Tokom svađe ne vodim baš računa o tome šta drugi govori; važno mi je da kažem šta ja imam.





4.Ne obraćam pažnju na izraz lica i na način na koji mi, tokom svađe, sagovornik nešto saopštava.





5.Ne slušam pažljivo sagovornika. Nemam živaca za to.





6.Ne odgovaram iskreno na ono što čujem od osobe sa kojom se svađam, ne želim da zna šta zaista mislim i osećam.





7.U toku svađe ne biram „oružje“. Umem da povredim, ponizim, „udarim“ tamo gde znam da protivnika najviše boli.





8.Kada započnem svađu ni ne razmišljam o mogućim rešenjima.





9.Ako tokom svađe druga osoba i predloži neko rešenje, ja nisam u stanju da o tome razmišljam.





10.Vi ste veštiji u komunikaciji od Vašeg sagovornika i tokom svađe ne možete da odolite, a da ga ne podučite kako  treba razgovarati i rešavati probleme.





11.Umem često da odlutam od glavne teme rasprave i da se rasplinem, pa proširim svađu.





12.Ja se ne svađam. Ja ćutim.





13.Umem dugo da ćutim i da se durim nakon neprijatnih situacija.





14.Kada vidim da sagovornik neće da reši problem, već samo tera po svom, ja prekidam odnos ili se distanciram od te osobe koliko god mogu.







                                            Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за svaÄ‘e


Različiti načini rešavanja konflikata


  Odgovrite na sledeća pitanja i proverite svoje znanje.

     1.  Kakav je to nadređeni cilj?
     2.  Šta je konsenzus?
     3. Može li se medijacija sprovesti ukoliko se sve sukobljene strane ne slože u tome?
   4. Koji način se često koristi kada postoji velika razlika u moći sukobljenih strana (npr: nadređeni-podređeni)?
     5. Kada je arbitaža plodna tehnika za rešavanje sukoba?
     6.  Zbog čega je teško ostvariti kompromis?
     7. Koja tehnika predstavlja prvi, neizbežni korak u rešavanju konflikta?
     8.   Ko je medijator?
     9. Zašto stvaranje koalicija nije dobar način da se sukobi razreše?
   10. Ako ste u konfliktu vi osoba koja je u slabijoj poziciji (podređeni ste) kakav izbor imate, šta možete da učinite?
   11. Koja tehnika može biti korisna kada je u sukob uključeno više ljudi, a treba doneti rešenje za celu grupu?
   12.O kojoj tehnici je reč kada sukobljene strane ne mogu da se dogovore, a obe su saglasne da uvedu treću, neutralnu osobu koja će presuditi?
  13.Da li do rasprave, dijaloga može doći ako je samo jedna strana u konfliktu zainteresovana za rešenje?
    14. U kojoj tehnici rešavanja sukoba imamo pravljenje grupa, u cilju traženja podrške?
    15.  Koja je jedna od najboljih tehnika za rešavanje konflikta i zašto?

                                              Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»Ñ‚ат слика за together

Нема коментара:

Постави коментар