Javna
komunikacija
Javna komunikacija predstavlja komunikaciju govornika sa publikom i u toj vrsti interakcije (međusobnog delovanja) obe strane dobijaju nove informacije i činjenjice.
U javnoj komunikaciji se kroz uveravanje pokušava uticati na druge da razmišljaju na određeni način, odnosno da promene svoje stavove i vrednosti.
Ona se može odvijati putem: prezentacije, tribine, socijalnih (društvenih) mreža, foruma, blogova...
Prezentacija je metod predstavljanja i objašnjenja neke ideje ili dela pred publikom u tekstualnom, grafičkom i zvučnom obliku. Ranije se to radilo pomoću panoa, letaka, novina, grafoskopa, dijaprojektora, a danas pomoću računara (najpoznatiji program za to je Power Ponit).
Socijalne (društvene) mreže (Facebook, Instagram, Snap chat...) su društvene strukture namenjene pojedincima, grupama, organizacijama koje se međusobno povezuju. Povezivanje može biti motivisano zajedničkim interesima, prijateljskim ili rodbinskim odnosima, područjima zanimanja i mnogim drugim stvarima.. Socijalne mreže temelje se na novim tehnologijama koje omogućavaju lako komuniciranje i razmenjivanje sadržaja.
Internet forumi su posebne web aplikacije koje se koriste za raspravu između posetilaca o različitim temama (telefoni, zdravlje, obožavatelji nekih pevača, duhovni razvoj, politika, sport....). U njima se okupljaju ljudi sa zajedničkim interesovanjima i drže se jedne teme. Putem foruma ljudi mogu brzo naći odgovore na različita pitanja, mogu razmeniti iskustva. Problem je što je te informacije teško proveriti.
Blog predstavlja prostor na Internetu, tačnije web stranicu na kojoj korisnik hronološki ( poređano po vremenskom redu) unosi i objavljuje sve ono što želi da podeli sa drugima, i to u vidu teksta, fotografija, video snimaka itd. Korisnik bloga može da iznese svoje mišljenje, stavove, i iskustva bez bilo kakvog ometanja, a svako ko želi može da pristupi blogu i komentariše njegov sadržaj.
Masovna
komunikacija
Reč medij ili medijum potiče od latinske reči medium i označava posrednika u prenosu poruke od pošiljaoca do primaoca.
Masovni mediji podrazumevaju da poruku koja se šalje prima veliki broj ljudi (široke mase). One ne moraju biti samo informativnog karaktera, već i zabavnog, kulturnog. Značaj masovnih medija je ogroman.
Masovna komunikacija predstavlja komunikaciju usmerenu na brojnu publiku i to kroz organizovano, preko institucija prenošenje svih oblika informacija pomoću savremenih sredstava komunikacije. Ovde informacija ide samo u jednom smeru, od onih koji šalju. Ljudi koji primaju informacije, ne mogu da reaguju, da pošalju povratnu informaciju. Sredstva masovne komunikacije imaju ogromnu snagu, jer utiču na formiranje javnog mnjenja (na mišljenje najvećeg broja ljudi u jednom društvu) o svim važnim pitanjima i mogu da usmere ljude u određenom, željenom pravcu. Sredstva masovnih medija kontrolišu određeni centri moći.
Sredstva masovnih komunikacija mogu biti: štampana (novine) i elektronska (televizija, radio i Internet uopšteno).
Novine predstavljaju najstariji način širenja vesti. Prve, u obliku zidnih novina, pojavile su se još u Cezarevo vreme. A prve pisane u 13. veku, u Engleskoj, Nemačkoj i Italiji. Tekstovi u novinama mogu se odnositi na društveni, politički, kulturni i sportski život, a njihova uloga je informisanje, zabava i obrazovanje.
Radio je prvi elektronski medij komunikacije. Prednost mu je što je najjeftiniji. Sadržaj na njemu prolazi i ne može se zadržati, niti vraćati, a slušaoci ga često ni ne prate sadržaje pažljivo.
Televizija predstavlja najpopularniji medij. Ona ima velike mogućnosti predstavljanja informacija u javnost, a ima veliko dejstvo na publiku zbog kombinacije teksta sa zvukom i slikom. Televizija ima snažan uticaj, često i negativan zbog neumerenog konzumiranja i velike mogućnosti manipulacije ljudima. Šta mislite, zašto je Televizija Srbije bila druga zgrada (odmah posle Narodne skupštine) koju su osvojili demonstranti protiv tadašnjeg predsednika Srbije, Slobodana Miloševića 2000. godine?
Internet je medij putem kojeg korisnici mogu pristupati različitim informacijama, razgovarati sa drugim ljudima, koristiti i-mejlove, kupovati na internetu, čitati knjige, učiti. Njegove prednosti su jednostavnost korišćenja, pristup mnogim informacijama, mogućnost izrade sopstvenih sadržaja (blog, sajt, You Tube kanal i slično). Nedostatak je u učestalom objavljivanju privatnih informacija, objavljivanje neproverenih informacija, pojavljivanje neodgovarajućeg sadržaja (ali toga sve više ima i na drugim medijima).
Нема коментара:
Постави коментар