Svako
ljudsko ponašanje, pa i komunikacija, motivisano je nekim ciljem. Čovek nikada
ništa ne radi, ako od toga nema neku korist, ako time ne zadovoljava neku svoju
potrebu.
Motivi komunikacije mogu
biti svesni (kada znamo šta nam je
cilj – hoću nekoga da naučim da kuva) i nesvesni
(kada ne znamo pravi motiv – hoću da mu pokažem koliko sam veštija i
superiornija u kuhinji).
Nesvesni cilj
će u velikoj meri uticati na način na koji komuniciramo, naročito na našu
neverbalnu komunikaciju. Slaćemo različite poruke koje zbunjuju sagovornika i
tako dolazimo do drugačijih rezultata od onih koje smo želeli.
Za početak
dobre komunikacije je važno da budemo načisto sa kojim ciljem komuniciramo.
Tako ćemo lakše odabrati način komunikacije i preneti jasnu poruku drugome.
Da biste uspešno preneli poruku potrebno je da:
1. prepoznate poruke koje šaljete; npr:
prekrštene ruke preko grudi šalju znak da ne želite da otvoreno komunicirate,
skrivate se
2. razumete kome ih šaljete i kako će
biti opažene i primljene; npr: nekada je u seoskim sredinama bio kompliment ako
nekome kažete da se popravio; žene iz grada, čiji je ideal tanka figura,
smatrale su tu pohvalu uvredom.
3. razumete okolnosti i kontekst
komunikacije (socijalni, kulturni); npr: u nekim kulturama je krajnje
nekulturno podrignuti nakon jela, a u drugim kulturama domaćica se uvredi ako
to ne učinite.
Jedna od podela kaže da cilj
komunikacije može biti:
1. Otkrivanje:
- otkrivanje informacija o sebi ( ko
smo,
- učenje o sebi i drugima (kroz
komunikacija sa drugima otkrivamo i o sebi i o njima kako se osećamo u
nepoznatim situacijama, kako seponašemo prema nadrđenima, kako funkcionišemo
pod pritiskom),
- saznavanje novih informacija (neko
nas podučava, razmenjujemo tračeve…)
- uspostavljanje odnosa (upoznajemo
se sa
nekim, bez reči priskačemo nekom u pomoć…)
- održavanje odnosa (čestitamo nekom
rođendan, pozovemo nekog na piće…)
- prekid odnosa (izvređamo nekog, ne
javimo se
poznaniku na ulici…)
3. Pomaganje:
- davanje konstruktivne kritike (ukažemo
nekom na grešku, da bi bolje uradio zadatak,
- davanje konstruktivne kritike (ukažemo
nekom na grešku, da bi bolje uradio zadatak,
posvaetujemo nekog kako
da se ponaša u
- izražavanje empatije, saosećanja
(izjavimo saučešće, zagrlimo u znak
podrške, potapšemo po ramenu…)
- rešavanje problema (nekome rešimo
problem koji je za njega pretežak, damo
predlog, povežemo sa odgovarajućim
ljudima)
pravni savetnici, lekari…)
4. Uveravanje
- neki istraživači tvrde kako je
svaka komunikacija usmerena na ubeđivanje, nagovaranje drugih da postupe onako
kako mi želimo i smatramo ispravnim (“Izbaci smeće”, “Ostavi me na miru”,
gurkanje nekoga da se
javi da odgovara….)
5.
Zabava
- pričanje viceva, pravljenje gegova, smešnih izraza lica…
Нема коментара:
Постави коментар