Šta raditi u konfliktnim, a emocionalno obojenim
situacijama? Bežanje od konflikta nije
rešenje. Potiskivanje problema je možda najgore rešenje. Jedino je suočavanje
sa konfliktom potencijalno dobro rešenje. Potencijalno, jer se treba suočiti sa
problem na odgovarajući način, a ne bilo kako.
Rešenje konflikta je u
komunikaciji. Ali u pravoj i iskrenoj
komunikaciji.
Svađa nije primer iskrene
komunikacije. Sagovornici pokušavaju da optuže jedno drugo za izazivanje svađe.
Napetost raste. Naravno, ne slažu se ko je prvi počeo. Razgovor prerasta u
viku. Galamom pokušavaju da smire situaciju (neuspešno). Vrte se u krug
okrivljujući jedno drugo. Razgovor prestaje kada se energija istroši, a
konstruktivnog rešenja – nema. Slede novi konflikti.
Ako želite da izbegnete mučne
svađe, treba da izbegavate sledeće tri
stvari:
1. ne postavljajte pitanje ko je prvi
počeo, to može samo da nervira; Konflikt nećete rešiti ako ustanovite ko je
prvi započeo
2. ne vičite – time praznite napetost, ali
konstruktivno ništa ne postižete
3. ne budite pasivno-agresivni, tj. nemojte
ćutati, duriti se, ignorisati sagovornika – ovako ništa nećete rešiti.
Ako je do svađe, rasprave već
došlo poželjno je da se ponašate na sledeći način, naravno, ako želite ra
rešite konflikt:
- obratite pažnju na ono šta vam osoba
govori (tako saznajete šta misli) i kako vam to govori (izraz lica, intonacija
često govore više o tome kako se osoba oseća od onoga šta vam kaže)
- pažljivo slušajte i odgovarajte –
nemojte upadati u reč i s nestrpljenjem
čekati da vi kažete svoje, dozvolite osobi da ispriča šta ima, a onda
iskreno odgovorite;
- kažite iskreno šta mislite i osećate,
jedino tako možete razrešiti problem, igranje igara ne pomaže;
- predlažite rešenja i zajedno diskutujte
o njima;
- ne pokušavajte da prevaspitavate sagovornika,
to nije vaš posao, osim ukoliko ne razgovarate sa svojim detetom; to samo nervira sagovornika;
- držite se osnovne priče i problema, ne
rasplinjavajte se – to samo pogoršava savđu i odvlači od rešenja;
- probajte da se smirite i ostanete
smireni – kada smo ljuti proces mišljenja je otežan i tada ne vidimo dalje od
sopstvenog nosa, a često ni njega. Međutim, smirenost jedne osobe, može dodatno
da isprovocira drugu stranu, naročito ako je rešila da izađe kao pobednik iz
konflikta, a ne da zajedničkim snagama razreši problem. Ukoliko je vaš
sagovornik agresivan i onemogućava Vam da nastavite razgovor o prvobitnom
problemu, ne insistirajte, odustanite za taj put, dok ne budete mogli trezveno da razgovarate.
- ponovo preispitajte svoje prioritete.
Kada imate posla sa jako agresivnim i dominantnim ljudima, koji žele da
gospodare situacijom i sve drže pod kontrolom, vi ne možete uspeti da sa njima
iskomunicirate i rešite konflikt na način koji će ispoštovati i Vaše potrebe i
osećanja. Tada se vratite na početak, preispitajte se dobro – da li želite da
imate posla sa osobom koja neće da vas sluša i uvaži???
Poenta je u tome
da zaista postoje osobe koje nisu naučile osnovne veštine komunikacije, koje
idu „đonom“, koje su po prirodi impulsivne i jako je teško ostvariti kvalitetan
i ravnopravan odnos sa njima.
Ako ste vi
miroljubivi, pa naiđete na takvu osobu, šteta je manja. Možete svojim veštinama
pokušati da poboljšate komunikaciju, a ako ne uspete – odete od te osobe.
Šteta je mnogo veća, ako ste vi impulsivni,
emotivno nezreli, konfliktni i nekompromisni. Tada ste vi ta osoba koja pravi
tenziju i gajite nerealna očekivanja da će se ostatak sveta povinovati Vama i
Vašim željama. Bilo bi vrlo korisno za Vas da se preispitate šta time zaista
dobijate, a šta gubite.
Нема коментара:
Постави коментар