1. Rasprava (dijalog, debata) -
podrazumeva da su oba učesnika voljna za razgovor. Bez toga da se
raspravi ko šta hoće ili neće nema rešenja konflikta. Rasprava je prvi,
neizbežan korak u rešenju problema. Situacija se može i zaoštriti, ali može
postajati i sve konstruktivnija.
2. Pretnje i prisile – se kao način rešavanja konflikta koriste kada su snage sukobljenih
strana nesrazmerne, kada je jedna strana u mnogo povoljnijoj, jačoj poziciji
(nadređeni, fizički jači, politički moćniji...). Ako ste vi u slabijoj
poziciji, nemate puno izbora, osim da se trenutno povinujete, a potom,
koristeći veštine konstruktivne komunikacije, postepeno zadobijate osobu za
razgovor. Ovo, uglavnom, nije dobar metod.
3. Stvaranje koalicija (saveza) – je tehnika rešavanja konflikta koja podrazumeva traženje
podrške, kako bi se ojačala svoja strana i pobedio suparnik (deca se udružuju i
prave savez protiv roditelja, u odeljenju se prave grupice koje su u međusobnom
sukobu, na poslu se grupišu kolege i bore za svoje interese). Uz tuđu pomoć
često bivamo jači i možemo da postignemo ono što sami ne bismo uspeli. Ovo je
česta, ali loša tehnika, jer ima puno frustracija i nezadovoljstva što nije
dobro za opštu atmosferu u grupi.
4. Nadređeni ciljevi – ovo je jedna od najboljih tehnika za rešavanje konflikata, jer na ovaj
način obe strane mogu izaći iz konflikta kao pobednici.Čak i kada su interesi
naizgled nepomirljivi, uz određen napor se mogu pronaći nadređeni (viši
zajednički) interesi, tako da svi budu zadovoljni. Nekada i samo predočavanje
nadređenih interesa deluje lekovito i uravnotežavajuće. Npr:u nekom preduzeću
dešavaju se konflikti između sektora, odeljenja. To ometa rad i napredak
preduzeća. Međutim, kada se zaposlenima predoči da oni rade u kolektivu na
zajedničkom cilju (povećati zaradu, pobediti konkurenciju, plasirati se na
strano tržište...), uvek taj nadređeni cilj (cilj koji je zajednički zavađenim
stranama i koji je važniji, bitnijih od njihovih pojedinačnih ciljeva) prevagne
nad pojedinačnim konfliktima i dovodi do udruživanja snaga.
5. Žiri ili arbitaža – koristi se kada sukobljene strane ne mogu da se dogovore, odnosno
donesu zajednički sporazum. Tada pribegavaju jednostavnom rešenju, arbitaži,
odnosno biraju neutralnu osobu ili više njih da donesu odluku nakon što čuju
obe zavađene strane. Ovo može biti vrlo plodna tehnika, ako obe strane
prihvataju „sudiju“, arbitara. U privatnom životu ova tehnika se retko koristi,
ali se često koristi u poslovnom. Uglavnom je šef taj koji presuđuje i sa
njegovom odlukom se ljudi najčešće slože.
6. Glasanje –
može da bude korisna tehnika ukoliko je više ljudi uključeno u sukob i ako je
potrebno doneti odluku i neko rešenje za celu grupu. Predlaže se nekoliko
rešenja ili izbora i glasa se. Ono rešenje koje je imalo najviše glasova biva
primenjeno za rešenje konflikta.
7. Medijacija - je oblik mirnog rešavanja sporova između dve ili više strana, uz pomoć
neutralne treće strane, medijatora. To je dobrovoljan proces, koji se sprovodi
samo ukoliko se o tome sve strane saglase. Medijator nije arbitar – ne donosi odluku; on samo
vodi proces, nepristrasan je i neutralan. Ta osoba ne sme da bude uključena u
sukob i odgovorna je za sam proces sukoba, ne i za njegovo rešenje. Ona pomaže
sukobljenim stranama da na konstruktivan način iskažu svoje potrebe i potraže
odgovarajuće rešenje.
8. Konsenzus – Konsenzus je jednoglasno donošenje odluka. To je proces kojim grupe
postižu opšte slaganje o ciljevima od zajedničkog interesa. Članovi grupe
slušaju jedan drugog i onda se svi slože oko jednog rešenja. U ovoj tehnici
nema glasanja.
9. Kompromis (sporazum, nagodba) – uspostavljanje
dogovora kojim obe strane nešto dobijaju, a ponešto i gube.. U idealnoj
situaciji, kada se ljudi ne bi vodili isključivo ličnim, već i opštim
interesima i dobitima, kompromis bi bio optimalno rešenje koje zadovoljava sve.
Najbolje što možete da učinite je da se potrudite da budete prilagodljivi i
spremni na pregovore. Ali ne treba previše očekivati, jer ljudi su samo ljudi.
Нема коментара:
Постави коментар