Postoje dve grupe pristupa konfliktnim situacijama:
A) tradicionalni pristup (po kome je sukob nešto loše i treba
ga se kloniti),
B) pozitivni,
razvojni pristup (konflikt se vidi kao šansa za razgovor o suprotstavljenim
potrebama, interesima…)
A) Tradicionalni pristup
U okviru
ovog pristupa razlikujemo nekoliko strategija ponašanja i to na osnovu
činjenice koliko pojedinac koji se našao u sukobu vodi računa o sebi i svojim
potrebama, a koliko vodi računa o drugoj strani i njenim potrebama.
Razlikuju se
sledeće strategije:
1. Povlačenje ili izbegavanje - ako jedna strana u potencijalnom
konfliktu nije zainteresovana da zadovolji svoje interese, ali nije
zainteresovana da zadovolji ni interese druge strane ona se povlači ili
izbegava konflikt. Povlačenje i odlaganje rešenja konflikta neće učiniti da
problem nestane,nego naprotiv, najverovatnije će eskalirati u nešto mnogo
ozbiljnije i biće ga još teže rešiti.
2. Popuštanje ili prilagođavanje -
osobe koje imaju ovaj stil ponašanja vode računa o interesima druge
strane više nego ovlastitim potrebama. Uzrok ovog ponašanja leži u njihovom
mišljenju da je najvažnije, po svaku cenu, zadržati dobar odnos sa drugim
ljudima. Zato zanemaruju svoje potrebe I obezbeđuju drugoj strani da bude
zadovoljna.
3. Takmičenje ili nadmetanje - u ovoj situaciji osoba vodi računa samo o
svojim interesima I potrebama I po svaku cenu želi poraziti drugu stranu u
sukobu. Na ovaj način ona ne pokazuje
bilo kakvo interesovanje za potrebe I interese druge strane. Uzrok ovakvog
stila ponašanja u konfliktima može biti izraz čvrstog zastupanja svojih stavova
I nepokolebljivosti,ali može biti I izraz sebičnosti I bezobzirnosti, kao crta
ličnosti.
4. Kompromis -
predstavlja podjednaku brigu I o svojim I o tuđim interesima, ali
polovično. Ovde obe strane odustaju od
nečega, odriču se nekih svojih prava kako bi se našle na sredini. Kompromisno
rešenje ne mora biti loše, ali se često dešava da, zbog odustajanja od nekih
potreba, osobe imaju osećanje gubitka.
B) Pozitivni/razvojni
pristup
Sa ovog stanovišta konflikt se vidi
kao šansa za razgovor o sukobljenim potrebama, interesima, očekivanjima… I pronalaženju rešenja koje će biti dobro za
obe strane (win-win strategija). U isto vreme se vodi računa I o svojim I o
tuđim potrebama I interesima. Obe strane iz konflikta izlaze zadovoljne, bez
osećanja gubitka I bez narušavnja odnosa među njima. Strane u sukobu nisu
protivnici, već saradnici koji zajedničkim radom dolaze do rešenja kojim će svi
biti zadovoljni.
Ni jedan stil rešavanja sukoba nije
bolji ili lošiji od ostalih. U nekim je situacijama bolji jedan stil, u drugima
može biti bolji neki drugi. Stil rešavanja konflikta koji upotrebljava neka
osoba podložan je promenama koje su posledice iskustva. Ljudi primenjuju neki
od ovih stilova, jer im se čini razumnim.
Нема коментара:
Постави коментар