Hijerarhijski model
U većini organizacija informacije se
formalno prenose vertikalno (uspravno) i to najčešće sa viših na niže nivoe, pozicije
(od direktora na šefove, sa šefova na radnike itd). Nema preskakanja nivoa i svi kanali kojima se poruka, tj. informacija prenosi su zvanični, najčešće u
vidu neke pisane dokumentacije. Postoji velika verovatnoća da se izgubi deo
informacija dok stignu do nižih nivoa.
Odluke donose i prosleđuju oni sa
vrha lestvice, hijerarhije. Oni na nižim nivoima lestvice, sprovode šta im je
rečeno. To što su mininamlno uključeni u rešavanje problema organizacije
umanjuje osećaj zajedništva i pripadanja organizaciji. Zato su manje motivisani
za rad i postižu slabije rezultate. Rukovodioci nisu zainteresovani za potrebe i probleme zaposlenih.
*hijerarhija – poredak po nekom kriterijumu, poređani po stepenima – vlasti, moći,
starosti, obrazovanju, položaju u organizaciji.
Kooperativni model
U kooperativnom modelu komunikacije
preovlađuje saradnja. Struktura organizacije i dalje postoji, neophodna je, ali
je komunikacija među nivoima bolje uspostavljena. Informacija se prenosi u oba
smera (od viših na nižim nivoima i obratno). Članovi organizacije koji se
nalaze na nižim nivoima imaju svoje predstavnike koji prenose njihove predloge,
ideje i rešenja za odreženi problem. Odgovornost je podjednako podeljena među
članovima grupe, jer su svi zajedno učestvovali u donošenju neke odluke.
Rukovodioci su zainteresovani za mišljenja
svojih radnika, kao i da njihove potrebe budu zadovoljene. Tako obezbeđuju
zadovoljstvo radnika, a time i njihovu motivisanost i produktivnost. Napetost u
ovakvim grupama je svedena na miniumu. Rukovodioci nisu izolovani od ostalih
članova organizacije i podstiču komunikaciju između svih zaposlenih, bez obzira
na nivo i položaj koji imaju.
*kooperativan – onaj koji sarađuje
Нема коментара:
Постави коментар